Własny salon kosmetyczny czy franczyza? Co lepiej wybrać?

Patrycja Wroniarczyk
Od dawna marzysz o własnym salonie kosmetycznym? Jednak nie jesteś pewien, czy franczyza nie będzie łatwiejszym wyborem? Przeczytaj nasz artykuł, w którym przedstawiamy najważniejsze zalety i wady obu rozwiązań.
Własny salon kosmetyczny czy franczyza

Otwarcie salonu kosmetycznego wiąże się z odpowiedzialną pracą. Zainteresowanie tego typu usługami stale wzrasta, więc jest to ogromne źródło potencjalnych wysokich zarobków.

Zalety własnego salonu kosmetycznego

Podstawową zaletą własnego salonu kosmetycznego jest to, że może on być prowadzony według własnych zasad. Mowa tu między innymi o:

  • braku narzuconego wystroju i powierzchni lokalu;
  • dowolności w zakresie usług (można samemu zdecydować, co dokładnie chce się wykonywać w swoim salonie, na przykład zabieg redukujący przebarwienia na twarzy lub redukujący pierwsze oznaki starzenia; nie trzeba ograniczać się do usług franczyzy);
  • braku opłat franczyzowych (jest to niezwykle ważne, gdyż nie trzeba co miesiąc czy też inny wskazany okres czasu dokonywać umownych opłat);
  • możliwości budowania własnej marki.

Wady własnego salonu kosmetycznego

Do głównych wad prowadzenia własnego salonu kosmetycznego zaliczamy długotrwały proces zdobywania klientów oraz ich zaufania. Minusem jest również:

  • brak stabilności finansowej;
  • konieczność posiadania doświadczenia w prowadzeniu biznesu;
  • brak know-how (między innymi brak pomocy w rozwiązywaniu napotkanych problemów);
  • problem z pozyskaniem funduszy na otwarcie biznesu.

Zalety franczyzy salonu kosmetycznego

Wśród podstawowych zalet franczyzy salonu kosmetycznego wyróżniamy między innymi udostępnienie know-how prowadzenia biznesu. Ponadto otrzymuje się:

  • wsparcie na każdym etapie działalności, od rekrutacji specjalistów i wypromowaniu otwarcia nowego salonu, po pomoc w dekoracji wnętrz;
  • pomoc w zakupie narzędzi i urządzeń lub ich otrzymanie;
  • uprawnienie do korzystania z renomy firmy, jej rozpoznawalności oraz stałych klientów.

Istotne jest także to, że zazwyczaj nie trzeba mieć doświadczenia w branży i w prowadzeniu działalności.

Wady franczyzy salonu kosmetycznego

Franczyza salonu kosmetycznego wiąże się też z pewnymi wadami, na przykład:

  • działalność musi być prowadzona w ramach zorganizowanej sieci, zgodnie z ustalonymi zasadami;
  • narzucany jest konkretny zakres usług, który trzeba wykonywać (nie wszystkie zabiegi na plamy na ciele mogą być oferowane, franczyza może pozwalać na przykład tylko na laserowe usuwanie plam);
  • wymagany jest kapitał początkowy oraz uiszczanie różnych opłat franczyzowych;
  • brak samodzielności w prowadzeniu działalności oraz podleganie kontroli;
  • dysponowanie odpowiednim pomieszczeniem.

Na co zwrócić uwagę szukając franczyzy salonu kosmetycznego?

Jeśli jednak zdecydujesz się na franczyzę salonu kosmetycznego, to koniecznie weź pod uwagę następujące kwestie:

  • zakres wyposażenia, które zapewnia firma (może się okazać, że jest ono niewystarczające, co będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami);
  • jasne warunki współpracy (w przypadku wątpliwości nie bój się zadawać pytania, wszystkie zapisy umowy muszą być dla ciebie zrozumiałe);
  • wiarygodność i renoma firmy (duża popularność firmy franczyzowej jest gwarancją, że twój salon kosmetyczny będzie przyciągał zainteresowanie klientów);
  • przystępna opłata franczyzowa (opłata nie może być wygórowana).

Znasz już zalety i wady własnego salonu kosmetycznego, jak i franczyzy. To od ciebie zależy, który sposób otwarcia biznesu wybierzesz. Decydując się na franczyzę, pamiętaj, żeby wziąć pod uwagę wspomniane przez nas kwestie!

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts