Czym są materiały POS?

Patrycja Wroniarczyk
Osobom, które nigdy nie spotkały się z tym pojęciem, zapewne określenie „materiały POS” nic nie mówi. Okazuje się, że jest ono popularniejsze, niż nam się wydaje i mamy z nim styczność na co dzień. W tym poradniku postaramy się przybliżyć czym są materiały POS, jakie są ich rodzaje, jaką rolę odgrywają oraz jakie mają wady i zalety.

Jeżeli interesuje Cię ten temat, przeczytaj poradnik i dowiedz się więcej na temat materiałów POS!

Point of sales materials – co to POS

Materiały POS  (ang. point of sale), lub POSM, czyli (ang. point of sale marketing). W USA używa się również określenia POP, czyli ang. (point of purchase) są to formy reklamowania, które należą do najpopularniejszych nośników reklamy – BTL, czyli Below The Line. Takie reklamy wykorzystywane są poza środkami masowego przekazu.

Do materiałów POS zaliczają się różnego rodzaju artykuły, meble reklamowe, standy  stosowane w miejscach dokonywania zakupu produktów, lub wykonywania usług. Bardzo często takie rozwiązanie ma bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe klientów, które niejednokrotnie podejmowane są spontanicznie.

Wykorzystanie materiału POS ma bardzo duże znaczenie w przypadku chęci wyróżnienia danego produktu, usługi, marki – ogólnie chodzi o przyciągnięcie uwagi klientów.

Materiały POS środkami masowego przekazu – ich podział i rodzaje

Podział podstawowy opiera się na materiałach, wykorzystywanych do produkcji artykułów reklamowych. Wyróżnić zatem można twarde i miękkie.

Materiały POS twarde

Do produktów POS tego typu zaliczają się głównie meble reklamowe, artykuły, które wykonuje się z drewna, metalu, plastiku, innych tworzyw sztucznych itp.:

  • regały,
  • półki,
  • stojaki reklamowe,
  • kasetony,
  • displaye,
  • bilonownice,
  • kosze,
  • dyspensery,

czy nawet regały ekspozycyjne. Producent oferuje materiały reklamowe w różnych rozmiarach, kształtach i specyfikacjach.

Materiały POS miękkie

Nazywamy tak wszystkie mniej twarde artykuły POS, które zazwyczaj wykonywane są z kartonu, papieru, tektury. Wyróżnić można np.:

  • ulotki,
  • plakaty,
  • broszury.

Podział ze względu na przeznaczenie

Kolejnym kryterium podziału materiałów POS jest ich przeznaczenie. Podzielić je można na miejsca, w których będą umieszczone i klient będzie miał z nimi styczność, czyli np. w konkretnej przestrzeni handlowej

Materiały POS na lady

  • Dyspensery (counter card) – używane najczęściej jako stojaki do ulotek, katalogów, i innych materiałów z przeznaczeniem reklamowym. Dyspensery często wykonuje się z przezroczystego tworzywa i przybierają one postać kieszeni.
  • Standy – makiety, bądź stojaki ladowe,
  • Bilonownice –  wykonuje się z tworzywa sztucznego, lecz także ze szkła. Są to podkładki, na które najczęściej wydaje się resztę klientowi. W środku bilonownicy umieszcza się różne materiały promocyjne.

Materiały POS na sufity

  • Flagietki – są to małe flagi, mogą być zawieszane pod sufitem. Zastosowanie swoje znajdują we wnętrzach lokali oraz na zewnątrz.
  • Hangery – są to wiszące materiały (plansze, plakaty), zawierające logo firmy lub reklamę konkretnego produktu.
stand reklamowy, wyświetlacz

Materiały POS na podłogi

  • Displaye – zaliczają się tutaj regały, stojaki, meble reklamowe do prezentacji produktów i usług. Wykonuje się je z różnych tworzyw i przybierają zróżnicowane formy.
  • Potykacze – są to stojące tablice, koziołki. Składają się z dwóch płyt połączonych ze sobą w górnej części. Najczęściej występują w formie ram, w których jest umieszczana reklama (np. plakat).
  • Roll-upy – zwinięte w kasetę materiał reklamowy, który jest łatwy do rozwinięcia. Roll-upy charakteryzują się sporą wielkością po rozłożeniu.
  • Naklejki podłogowe – wykonuje się je z odpornej, antypoślizgowej formy. Często zauważyć je można np. przy wejściu do lokalu.
  • Kosze zasypowe – jest to nic innego jak pojemniki, które zawierają ulotki.
  • Infokioski – jest to interaktywna forma  point of sale marketing, które spełnia funkcję informacyjną. Składają się z komputera i ekranu dotykowego. Ich zadaniem jest np. poinformowanie, w której części sklepu znaleźć można konkretny artykuł. 

Materiały POS na półki

  • shelf stopery – są to produkty, które umieszcza się na półkach prostopadle do produktu. Robi się tak ze względu na to, że reklama umieszczona w ten sposób jest widoczna z dużej odległości.
  • wobblery – materiały reklamowe, które są ruchome. Głównie dzięki montażowi na sprężynce, bądź elastycznym plastiku. Reklamę tego typu najczęściej wykonuje się z tworzywa sztucznego. Strefa przykasowa jest miejscem, gdzie można je często zobaczyć. Mocowane są też przy półkach w celu zwrócenia uwagi Klienta.
  • toppery – są to nośniki reklamy, które znakomicie widać z daleka. Nkaładane są one na górną część mebla reklamowego i ich zadaniem jest zwrócić uwagę konsumentów na poszczególne produkty.
  • linery – są to listwy, które umieszcza się na krawędzi półki mebli reklamowych. Znajdują się na nich informacje o produktach.

Inne materiały reklamowe POSM

Wyróżnia się:

  • naklejki przeznaczone na meble reklamowe,
  • katalogi,
  • tombstony – są to przezroczyste bryły, w których umieszcza się reklamę,
  • lightboxy – jest to reklama podświetlana.

Jakie są wady i zalety materiałów POS

Zdecydowanie pierwszą zaletą jest możliwość wpływu na proces zakupowy danego towaru dzięki wykorzystaniu materiałów POS. Mnogość rozwiązań, możliwość dopasowania do każdego budżetu to kolejna zaleta systemu POS. Taka forma promocji przyciąga uwagę klienta detalicznego w sklepach wielkopowierzchniowych oraz  tych działających na małej przestrzeni handlowej. Wykorzystanie materiałów POS w punkcie sprzedaży przysłuży się do zwiększenia rozpoznawalności, podkreśleniu charakteru marki i wzrostu sprzedaży. 

Wspominając o minusach, wymienić można często niską wytrzymałość, jeżeli chodzi o reklamy wykonane z materiałów miękkich. Ponadto, jeśli rodzaj nośnika, bądź ogólnie materiały POS zostaną wykorzystane w nadmiarze, spodziewać się można efektu odwrotnego, aniżeli oczekiwany.

Podsumowanie

Materiały POS to świetne rozwiązane, dzięki któremu można zwiększyć zainteresowanie klientów daną ofertą, produktem, usług. Pamiętać, jednak należy, aby dobrze zaplanować wykorzystanie omawianych systemów reklamowych POS w miejscu sprzedaży i dobrać takie rodzaje, aby uzyskać optymalne korzyści.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts