Franczyza – co to jest? Wady i zalety własnego biznesu. Poznaj rynek franczyzy w Polsce i dowiedz się, jak prowadzić działalność!

Patrycja Wroniarczyk
Franczyza – co to jest? To świetny pomysł na biznes przede wszystkim ze względu na to, że o sukcesie w dużym stopniu decyduje rozpoznawalność marki i zadowolenie klientów. Czym jest franczyza? Sprawdź!
franczyza co to

Rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej, przedsiębiorca przede wszystkim powinien dokładnie przeanalizować rynek, rozważyć korzyści i możliwe straty, a także stworzyć dokładny plan działania. Nawiązanie współpracy w ramach franczyzy jest zdecydowanie łatwiejsze, niż budowanie firmy od zera, jednak również wymaga odpowiedniego przygotowania. Franczyzobiorca może stać się osobą niezależną finansowo i spełnić marzenia o prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa. Jednak trzeba pamiętać, że prowadzenie własnej firmy wiąże się ze sporym ryzykiem i masą wyzwań. Jak działa system franczyzowy? Z jakimi opłatami się wiąże? Jak rozpocząć działalność na zasadzie franczyzy? Co to właściwie jest? Sprawdź!

Franczyza – co to jest?

Jeśli nie masz świetnego pomysłu na własną markę, a chcesz prowadzić działalność gospodarczą, stać się niezależny finansowo i stale się rozwijać, nawiązanie współpracy w ramach franczyzy może okazać się bardzo dobrym krokiem. Na czym to polega? Jaka jest definicja franczyzy? Działalność prowadzona w ramach franczyzy polega na prowadzeniu biznesu zgodnie z zasadami ustanowionymi przez wybraną firmę, z którą nawiązałeś współpracę. To tak zwany franczyzodawca, czyli właściciel znanej marki, która cieszy się powszechnym uznaniem i ma szereg lojalnych klientów. Z kolei ty jesteś franczyzobiorcą, czyli osobą otwierającą biznes na zasadach ustalonych przez przedsiębiorstwo. Musisz wywiązać się z zapisów zawartych w umowie. Ten rodzaj współpracy pomiędzy dwoma podmiotami może przynieść wiele korzyści każdej ze stron.

Rodzaje franczyzy

Wiesz już, co to franczyza. Można podzielić ją pod względem różnych kryteriów, w związku z tym nie ma jednego konkretnego podziału na rodzaje.

Poniżej znajdziesz jeden z najbardziej podstawowych podziałów:

  • franczyza handlowa – w ramach takiej współpracy franczyzobiorca sprzedaje określone towary, które udostępnione są przez jego partnera biznesowego. Sprzedaż towarów odbywa się w ramach ustalonych przez strony zasad;
  • franczyza usługowa – w ramach takiej współpracy franczyzobiorca może korzystać ze znaków towarowych, zna tajne receptury, oprogramowanie wykorzystywane w przedsiębiorstwie, a także zna metody świadczenia usług i model obsługi klienta.

Umowa franczyzy

Zasady działania franczyzy – co to jest, już wiesz – zależą od konkretnych zapisów znajdujących się w umowie zawartej pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. To kwestie indywidualne i z pewnością różnią się w zależności od konkretnej firmy. Można jednak wyróżnić kilka stałych kwestii, które dotyczą umowy franczyzowej.

Osoba otwierająca działalność na zasadach franczyzy otrzymuje możliwość korzystania między innymi z:

  • nazwy firmy – możliwość korzystania z oficjalnej nazwy przedsiębiorstwa;
  • loga firmy – możliwość używania loga;
  • know-how – wiedza dotycząca tego, jak prowadzić markę, informacje o tym, skąd pozyskiwać produkty, towary, informacje dotyczące przepisów na dania w przypadku restauracji, zasady obsługi klientów itd., ta wiedza z pewnością jest bardzo cenna dla początkującego przedsiębiorcy;
  • pomocy biznesowej – osoba otwierająca działalność w ramach franczyzy w większości przypadków może liczyć na merytoryczne wsparcie ze strony swojego partnera biznesowego. Porady dotyczące dostawców, asortymentu, marketingu i wielu innych kwestii z pewnością są nieocenione.

Wiesz już, jakie korzyści z otwarcia biznesu na zasadach franczyzy ma franczyzobiorca. Powstaje jednak pytanie, jakie korzyści taki biznes niesie dla franczyzodawcy, który dzieli się swoją marką i wiedzą. Oczywiście druga strona na samym początku otrzymuje opłatę za licencję, a następnie co miesiąc otrzymuje tak zwaną opłatę franczyzową, czyli pewien procent od dochodów firmy. Zdecydowanie można powiedzieć, że to bardzo uczciwy układ, który jest korzystny dla każdej ze stron.

Zalety i wady franczyzy w Polsce

Koncepcja prowadzenia własnej firmy w ramach franczyzy to bardzo zachęcająca wizja szczególnie dla młodych i jeszcze niedoświadczonych przedsiębiorców. Jednak trzeba pamiętać, że taki model biznesowy ma zarówno zalety, jak i wady.

Do głównych zalet franczyzy w Polsce można zaliczyć między innymi:

  • franczyzobiorca zyskuje poczucie bezpieczeństwa, gdyż otwiera firmę bazującą na gotowym produkcie, marce, która jest znana i ma szerokie grono odbiorców. Nie musi od początku planować koncepcji marki, działań marketingowych i wielu innych ważnych kwestii. Korzysta z gotowych i sprawdzonych rozwiązań, na każdym etapie otrzymuje wsparcie od franczyzodawcy;
  • franczyzobiorca nie musi mieć ogromnego wkładu własnego na początkowym etapie prowadzenia firmy. Otrzymuje gotową markę, logo, nazwę, know-how;
  • franczyzobiorca nie musi samodzielnie negocjować stawek z dostawcami i innymi współpracownikami. W większości przypadku atrakcyjne stawki ustalane są przez franczyzodawcę, który będąc już dużym i znanym graczem na rynku z pewnością jest w stanie znacznie więcej osiągnąć w tym zakresie;
  • franczyzodawca może rozwijać swoją markę, sprawiaj, że staje się ona coraz bardziej rozpoznawalna, trafia do różnych miast w Polsce lub na świecie;
  • czerpie korzyści finansowe z sukcesów i zysków swoich partnerów.

Do głównych wad franczyzy w Polsce można zaliczyć między innymi:

  • otwieranie własnego biznesu zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem, nawet jeśli odbywa się to na zasadach franczyzy;
  • franczyzobiorca musi być przygotowany na poniesienie pewnych kosztów związanych z rozpoczęciem prowadzenia działalności. Będzie dzielił się również z franczyzodawcą pewnym procentem z osiąganych zysków;
  • franczyzobiorca musi wywiązywać się z umowy zawartej ze swoim biznesowym partnerem i przestrzegać zasad ustalonych przez firmę;
  • franczyzodawcy często trudno jest kontrolować, choć w minimalnym stopniu swoich partnerów, którym udzielona została licencja, szczególnie jeśli ma to miejsce poza granicami kraju;
  • franczyzodawca może obawiać się o to, że jego partner podejmie działania niezgodne z wizją marki, co wpłynie niekorzystnie na jej wizerunek.

Jeśli szukasz sprawdzonego pomysłu na biznes, działalność w ramach franczyzy może okazać się strzałem w dziesiątkę. Mimo wszystko przedsiębiorca powinien być przygotowany finansowo, niezbędna jest również odpowiednia wiedza i umiejętności, które pozwolą mu odnaleźć się w świecie biznesu.

Przykłady franczyzy – pomysł na biznes

W Polsce istnieje wiele firm działających na podstawie modelu franczyzy. Co to daje obu stronom? Nie da się zaprzeczyć, że niesie on wiele korzyści dla każdej ze strony umowy. Franczyzobiorca prowadzi biznes i musi się stosować do zasad określonych w umowie, może korzystać z wypracowanego wizerunku marki, więc jest mniejsze ryzyko poniesienia porażki. Z kolei franczyzodawca czerpie zyski z sukcesu i dochodów swojego partnera. Jedną z najbardziej znanych sieci franczyzowych jest sklep Żabka, a także McDonald’s.

Jeśli zastanawiasz się nad otwarciem własnej działalności, zdecydowanie warto rozważyć biznes franczyzowy. Podjęcie działalności na zasadzie franczyzy niesie ze sobą wiele korzyści i minimalizuje ryzyko niepowodzenia. Franczyzobiorca otrzymuje możliwość korzystania z nazwy, loga i know-how firmy.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Related Posts
najlepiej zarabiające franczyzy

Najlepiej zarabiające franczyzy 2022

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej w modelu franczyzowym staje się coraz popularniejsze. Franczyzobiorca może zyskać pomysł na biznes oraz podstawowe wskazówki dotyczące prowadzenia firmy, zaś franczyzodawca ma prawo do udziału w zyskach, wypracowanych przez franczyzobiorcę. Które franczyzy są najbardziej dochodowe w 2022 roku?
Patrycja Wroniarczyk
Czytaj więcej