Opcji własnej działalności jest naprawdę wiele, ale często trzeba wcześniej zainwestować olbrzymie środki. W związku z tym warto szukać czegoś, co nie tylko przyniesie możliwie największe zyski, ale dodatkowo nie będzie wymagało przesadnie dużych początkowych nakładów finansowych i nie okaże się być kompletną katastrofą. Na uwagę zasługuje tu współpraca franczyzowa. Również w przypadku interesu takiego jak myjnia bezdotykowa franczyza wydaje się być godna uwagi.
Myjnia bezdotykowa – franczyza. Czy to się w ogóle opłaca?
Tego typu miejsc jest w kraju coraz więcej, jednak wcale nie jest to argument przemawiający za tym, żeby zrezygnować z własnej działalności. Wręcz przeciwnie! Oznacza to po prostu, że stale rośnie popyt, a kierowcy chętnie korzystają z wyręczania ich w myciu samochodu.
Oczywiście istnieje kilka opcji tego typu lokali usługowych. Możesz bowiem postawić na znacznie tańszą myjnię parową lub bezdotykową. W pierwszym przypadku nie jest konieczne tworzenie specjalnej instalacji wodnej oraz odpływowej, poza tym odpada też problem wymaganych pozwoleń. Drugie rozwiązanie kosztuje sporo więcej, aczkolwiek wydaje się, że jest znacznie bardziej popularna i może przynosić większe zyski.
Zastanawiając się nad tym, czy taka działalność jest opłacalna, zapewne przeszło ci przez myśl, że skoro większość klientów myje auto za 5 lub 10 zł, a jedynie nieznaczna część wydaje na to więcej, interes ten nie może generować zysków. W rzeczywistości jednak jest inaczej. Jeśli przez myjnię przewinie się co najmniej kilkudziesięciu klientów dziennie, można liczyć na spory zarobek.
Sama eksploatacja i utrzymanie takiego miejsca nie są drogie, choć oczywiście koszty są wyższe w przypadku chemii, czyli środków do mycia czy wosków. Warto też pamiętać o tym, że tego typu preparaty franczyzobiorca kupuje po preferencyjnych stawkach. Poza tym, gdyby działalność miała nie prosperować, franczyzodawca po prostu by się na nią nie decydował. Nie ma więc sensu przejmować się na zapas.
Dużo zależy też od liczby stanowisk. Jedno na pewno nie będzie miało sensu. Musi ich być co najmniej dwa, a najlepiej więcej, jeśli lokalizacja sprzyja dużemu ruchowi. Wspomniana lokalizacja ma jeszcze jedno zasadnicze znaczenie – po pierwsze myjnia musi znajdować się gdzieś, gdzie przewijają się samochody. Sprawdzi się przy ruchliwych trasach, ale na drogach szybkiego ruchu już nie, ponieważ tam auto i tak ponownie się wybrudzi, więc kierowcy raczej niechętnie będą wydawać pieniądze na takie mycie.
Drugim aspektem dotyczącym lokalizacji jest bliskość miasta lub aglomeracji. Jeśli w okolicy mieszka sporo osób, wówczas jest pewność, że część z nich zostanie stałymi klientami myjni. Powracający klienci to olbrzymi zysk, a także świetna promocja, bo można liczyć na polecenia.
Choć początkowo ponoszone koszty mogą wydawać się duże, szczególnie te związane z zakupem czy dzierżawą działki, później znacząco maleją. Dlaczego? Między innymi dlatego, że myjnia nie wymaga zatrudniania stałych pracowników. Samoobsługa naprawdę wiele ułatwia i tnie koszty. Stąd też jako przedsiębiorca unikniesz wydatków związanych z utrzymaniem pracownika.
Jak otworzyć myjnię?
Na początek należy pomyśleć o kapitale. Wkład własny może być różny – od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. Posiadając takie środki, a także mając już działkę, można podpisywać umowę franczyzową. Wówczas też zaczyna się budowa samej myjni.
W celu rozpoczęcia takiej działalności najlepiej jest skontaktować się bezpośrednią z ewentualnym franczyzodawcą, który przedstawi szczegóły współpracy. W ten sposób zdecydujesz, gdzie warto zainwestować swoje pieniądze i siły.
Czego nie robić, tworząc myjnię na zasadzie współpracy franczyzowej?
Jeżeli chcesz, aby twój biznes dobrze rokował i przynosił wystarczające zyski, musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Często bowiem przedsiębiorcy popełniają kilka podstawowych błędów:
- zbyt duża lub zbyt mała liczba stanowisk w stosunku do popytu;
- budowa myjni w lokalizacji, gdzie jest już dużo takich obiektów;
- brak możliwości płatności bezgotówkowej;
- niedostosowanie się do wymogów sanitarnych, w tym do konieczności położenia właściwej posadzki, odprowadzającej wilgoć.
Jakie są plusy prowadzenia myjni na zasadach franczyzowych?
Największą zaletą jest oczywiście spore wsparcie ze strony franczyzodawcy. Zwykle wyposaża on myjnię m.in. w szyld, daje wizualizację, a przy tym odpowiada za promocję. Takie obiekt pod znaną marką zdecydowanie bardziej przyciąga klientów i budzi ich zaufanie. Poza tym jako franczyzobiorca możesz liczyć na regularne szkolenia z zakresu prowadzenia tego typu działalności, co pozwoli ci lepiej rozwinąć interes.