Polska przoduje, jeśli chodzi o roczne przyrosty liczby nowych instalacji fotowoltaicznych jeżeli chodzi o Unię Europejską. Doskonale wiedzą to przedsiębiorcy, dlatego też stale pojawiają się firmy specjalizujące się w tego rodzaju instalacjach. Część z nich proponuje współprace franczyzowe, co jest oczywiście dla nich szansą na rozwój. Dla wszystkich, którzy zastanawiają się, jaki zysk może przynieść im fotowoltaika, franczyza jest wystarczającą odpowiedzią.
Prosument, czyli podstawowe pojęcie związane z branżą OZE
Prosumentem nazywa się osobę, a w zasadzie właściciela, który jest jednocześnie producentem i konsumentem. Oznacza to, że taki ktoś jest w posiadaniu własnej mikroinstalacji, za pomocą której wytwarza energię elektryczną z OZE. Część wykorzystuje na własne potrzeby, a pozostałość – nadwyżkę przekazuje do sieci energetycznej. Tak naprawdę większość klientów korzystających z firm instalujących panele to klienci indywidualni. Wynika to przede wszystkim z różnego rodzaju programów dofinansowania dla gospodarstw domowych. Wspomniane dofinansowania to również część pracy firm – pomagają one klientom pozyskiwać dofinansowania i składają w ich imieniu wnioski.
Fotowoltaika – franczyza. Jak zacząć współpracę? Zostań partnerem.
W zasadzie istnieje kilka sposobów na współpracę z firmami zajmującymi się fotowoltaiką – franczyza w co najmniej trzech wariantach. Pierwszym sposobem jest przekazywanie kontaktów osób oraz firm, które chcą zamontować instalację fotowoltaiczną. Z pozoru ten model współpracy wydaje się prosty, bo nie wymaga żadnych inwestycji finansowych. Konieczne jest posiadanie bazy kontaktów i stałe docieranie do nowych klientów. Kolejną opcją przeprowadzanie całej procedury sprzedaży usługi instalacji. Trzeba więc skontaktować się z klientem, podpisać z nim umowę, dotrzeć do miejsca instalacji oraz zrobić dokumentację fotograficzną. Nie wiesz jaką taryfę wybrać przy fotowoltaice? Sprawdź: https://ekohub.pl/jaka-taryfa-przy-fotowoltaice
Trzeci wariant współpracy to praca na każdym etapie procesu związanego z montażem. Tutaj konieczna jest już pewna inwestycja, umiejętności oraz większy nakład pracy i czasu, niemniej możliwości zysków są znacznie większe. W tym przypadku usługę montażu instalacji fotowoltaicznej przeprowadza się kompleksowo. Partner musi więc nie tylko sprzedać usługę, podpisać umowę z klientem, dopilnować formalności i zrobić dokumentację niezbędną do wykonania projektu, ale także przeprowadzić montaż. W związku z tym musi posiadać odpowiednie narzędzia i wiedzę. Oczywiście prace montażowe może on zlecić komuś innemu. Ponadto franczyzobiorca często będzie musiał też pomagać przy wnioskach o dofinansowanie.
Zasady współpracy franczyzowej – koszty franczyzobiorcy. Jakie wsparcie możesz otrzymać dzięki współpracy?
Jako partner musisz założyć własną działalność gospodarczą. Istotną kwestią są też koszty ponoszone przez osobę decydującą się na współpracę w taką firmą. Franczyzobiorca musi posiadać przynajmniej kilkanaście tysięcy, aby rozpocząć działalność, ponieważ koszty sprzętu instalatorskiego sięgają od 15 do 20 tysięcy złotych. Konieczny jest także samochód dostawczy, który można kupić lub wziąć w leasing.
Należy pamiętać też, że jeśli zdecydujesz się na montaż, będziesz potrzebować pracowników z odpowiednimi certyfikatami potwierdzającymi kwalifikacje do instalacji fotowoltaiki oraz do pracy na budowie. To obciążenie finansowe sprawia wrażenie dużego, aczkolwiek przychody w dużej mierze to rekompensują, bo wynoszą kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od włożonej pracy i poświęconego czasu. Ponadto warto wiedzieć, że nie jest tu wymagany standardowy wkład własny czy posiadanie własnego lokalu, ponieważ działalność ta opiera się na odwiedzaniu klientów.
Z kolei franczyzodawca zapewnia osobom współpracującym niezbędne szkolenia, w tym szkolenie produktowe, techniczne i sprzedażowe. Wsparcie polega również na możliwości stałego kontaktu z zespołem finansów, zespołem projektowym, a także z działem marketingu. Poza tym instruktorzy franczyzodawcy często są także obecni przy pierwszych montażach franczyzobiorcy. Niektóre firmy oferują też swoim partnerom wizytówki, szablony mailowe. Oczywiście do tego wszystkiego dochodzą kwestie marketingowe, o które Ty jako partner nie musisz się martwić. Dołączając do współpracy wkraczasz w wypromowany już biznes i działasz dzięki rozpoznawalnej marce.