Marzy ci się otwarcie własnej działalności gospodarczej? W takim razie sprawdź możliwości, jakie daje Starbucks. Franczyza z tą siecią jest chętnie wybierana na świecie. Jeśli chcesz zarządzać własną kawiarnią, powinieneś przeczytać poniższy artykuł. Znajdziesz w nim wiele ciekawych informacji dotyczących prowadzenia własnego biznesu w modelu franczyzowym.
Czym jest franczyza?
Franczyza to popularny model biznesowy w ostatnich latach. Rozwój różnego rodzaju sieci sklepów, restauracji i innych firm sprawił, że model franczyzowy stał się coraz bardziej powszechny. To układ, który łączy franczyzodawcę, czyli rozpoznawalną markę z solidnym zapleczem i silnymi fundamentami, z franczyzobiorcą, czyli przedsiębiorcą, który jest zobowiązany świadczyć usługi w imieniu firmy. Może on wykorzystywać materiały marketingowe, logo i renomę marki.
Zalety franczyzowego modelu biznesowego
Największą zaletą franczyzy jest możliwość otwarcia własnego biznesu, ponieważ zwykle nie potrzebujesz ogromnych środków finansowych. Jednocześnie nie ponosisz tak wielkiego ryzyka, jak w przypadku tworzenia własnej marki. W końcu franczyza opiera się na wykorzystywaniu wizerunku silnego przedsiębiorstwa. Takie firmy jak Starbucks, McDonalds, Pizza Hut czy KFC są znane na całym świecie. Z tego powodu prowadzenie działalności pod szyldem takiej marki jest idealnym rozwiązaniem na pierwszy biznes. Wszystko ze względu na wysoką rentowność i mniejsze ryzyko porażki.
Wady prowadzenia sklepu franczyzowego
Jeśli chcesz otworzyć kawiarnię, sklep lub restaurację w modelu franczyzowym, powinieneś dysponować wkładem własnym oraz lokalem w atrakcyjnej lokalizacji (własnym lub wynajętym). Do tego przedsiębiorca musi płacić franczyzodawcy miesięczną opłatę za udzielenie licencji. Najczęściej jest to umowna kwota procentowa od przychodów osiągniętych w danym okresie rozliczeniowym. Do tego właściciel odpowiada za poszczególny lokal własnym imieniem i nazwiskiem. Mimo tego, że ryzyko jest mniejsze, przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność, więc powinien mieć doświadczenie i odporność na stres. Niektóre firmy przeprowadzają również rekrutację i sprawdzają swoich potencjalnych franczyzobiorców.
Starbucks – franczyza. Co warto wiedzieć?
Ciekawostką jest fakt, że Starbucks franczyzą nie jest. Dzieje się tak, ponieważ w Polsce działa pośrednik, którym jest AmRest Coffee Sp. z o.o. Mimo tego, że na świecie otwartych jest kilkadziesiąt tysięcy lokali, sieć kawiarni Starbucks nie jest franczyzą. Wszystkie placówki są licencjonowanymi sklepami, więc są własnością spółki Starbucks. Z tego powodu w Polsce można otworzyć własną kawiarnię, jeśli skorzystasz z oferty pośrednika AmRest Coffee. Prowadzi on prawie 400 kawiarni w 8 krajach Europy. Do tego właściciele oferują prawie 200 tysięcy sposobów na personalizację lokalu.
Czy warto otworzyć własną kawiarnię?
Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą i marzysz o otwarciu własnego lokalu gastronomicznego, kawiarnia może okazać się dobrym pomysłem. Zarządzanie małym biznesem jest zdecydowanie łatwiejsze niż posiadanie sporych rozmiarów restauracji. W kawiarni przygotowujesz jedynie kawy, herbaty i desery. Z tego powodu nie musisz ponosić tak dużych kosztów związanych z zaopatrzeniem i zatrudnieniem dużego personelu. Osoby pracujące na kasie najczęściej są jednocześnie kelnerami. Dodatkowo przygotowują napoje i ciasta, więc nie musisz zatrudniać licznego personelu. Własna kawiarnia może być dobrym pomysłem na pierwszy biznes.
Ile jest sklepów marki Starbucks Coffee w Polsce?
W Polsce znajduje się ponad 60 sklepów marki Starbucks. Franczyzy znajdują się w większych miastach m.in. w: Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu, Gdyni, Łodzi i Szczecinie. Na świecie natomiast znajduje się prawie 30 tysięcy kawiarni w ponad 70 krajach. Ogromny sukces finansowy zaczął się w 1982 roku wraz z przybyciem Howarda Schultz’a na stanowisko kierownika działu i marketingu, a ostatecznie właściciela firmy.
Zwrot z inwestycji w sklep Starbucks
Decydując się na otwarcie kawiarni pod szyldem Starbucks, możesz być spokojny o zyski. Oferując produkty i usługi tak silnej marki, jaką jest Starbucks, masz pewność, że będziesz rozpoznawalny w swojej okolicy. Klienci z pewnością będą przychodzić do twojego lokalu, ponieważ firma jest znana na całym świecie. Właśnie z tego powodu inwestycja we własną kawiarnię jest bardzo opłacalna, a zyski są tak naprawdę zależne tylko od twojego zaangażowania i chęci pracy.
Koszt franczyzy Starbucks w PLN i USD
Koszt początkowy i wkład własny we franczyzę Starbucks jest zależny od lokalizacji, wielkości lokalu i wielu innych zmiennych. Dokładne informacje można uzyskać na stronie firmy Amrest. Najczęściej jednak należy dysponować kwotą w wysokości 300 tysięcy dolarów, czyli ponad miliona złotych.
Gdzie i kiedy otwarto pierwszą kawiarnię Starbucks w Polsce?
Pierwszy lokal Starbucks w Polsce został otwarty prawie 13 lat temu! Dokładnie 7 kwietnia 2009 roku w Warszawie. Od tego momentu otwarto już prawie 70 kolejnych placówek, za które w większości odpowiada firma Amrest Coffee, która udziela umowy franczyzowej.
Amrest Coffee sp. – historia i inne marki
Amrest na rynku działa już od 25 lat. Oferuje franczyzy znanych firm, dzięki czemu każdy może otworzyć własny biznes, który jest rentowny i przynosi spore zyski. Spółka stworzyła innowacyjny i zintegrowany łańcuch dostaw oraz cyfrowy ekosystem, który daje partnerom przewagę na rynku gastronomicznym. Posiadają franczyzobiorców w ponad 25 krajach, od Chin do Portugalii. Decydując się na współpracę z Amrest, można założyć własny lokal sieci:
- KFC;
- Pizza Hut;
- Starbucks Coffee;
- Burger King;
- Sushi Shop;
- Bacoa;
- Blue Frog;
- La Tagliatella.
Otwarcie własnego Starbucksa – franczyza to umożliwia – może okazać się dobrym pomysłem. Jest to jednak zależne od twoich ambicji, zaangażowania i możliwości finansowych. Na początku musisz dysponować wkładem własnym na otwarcie kawiarni, kupno lub wynajem lokali i zaopatrzenie. W zamian jednak możesz zarządzać biznesem pod szyldem rozpoznawalnej marki.