Nie da się ukryć, że pandemia COVID-19 wpłynęła na rozwój usług kurierskich. Ludzie przerzucili się ze stacjonarnych zakupów na internetowe, a według ekspertów trend ten będzie tylko rósł. W związku z tym warto pomyśleć o działalności w tej branży, ponieważ niesie to duże szanse na zysk. Najbardziej opłacalna wydaje się być franczyza kurierska.
Czy warto zdecydować się na punkt z przesyłkami?
Rynek kurierski rozwija się od lat nieprzerwanie. Popyt na tego typu usługi stale rośnie, gdyż klienci obecnie najchętniej wybierają zakupy online. Właśnie dlatego można uznać, że działalność związana z obsługą paczek będzie prosperować dobrze. Sprawdzi się to również jako pierwszy własny biznes, więc brak doświadczenia nie stanowi tu problemu. Dodatkowo kapitał początkowy nie jest tu nazbyt wysoki, a więc i ewentualne ryzyko takiej inwestycji maleje. Jest jeszcze jedna zasadnicza zaleta tego rozwiązania: nie jest konieczne stałe zatowarowywanie, tak jak w przypadku lokali gastronomicznych czy różnego rodzaju sklepów.
Jakie wymagania należy spełnić, aby zostać franczyzobiorcą w zakresie obsługi przesyłek?
Wszystko zależy od danej firmy. Każda z nich ma inne wymagania, które najlepiej sprawdzać na stronie internetowej sieci. Wymagania mogą też wynikać z wielkości firmy i jej wizerunku. Im bardziej jest ona znana, tym wyższe wymagania może stawiać. Istnieją jednak pewne cechy wspólne, jeśli chodzi o warunki współpracy tego rodzaju z różnymi sieciami.
Najważniejsze jest posiadanie lokalu o określonej przez firmę powierzchni. Istotna jest również lokalizacja, która cechować się będzie dużym natężeniem ruchu i sporą liczbą mieszkańców. Franczyzobiorca musi zapewnić codzienne funkcjonowanie lokalu przez minimum osiem godzin, aczkolwiek godziny te nie mogą pokrywać się ze standardowym czasem pracy. Chodzi w końcu o to, by jak najwięcej klientów mogło skorzystać z usług.
Przedsiębiorca nie powinien jednak aż tak obawiać się warunkami współpracy, ponieważ sieć zwykle zapewnia spore wsparcie. Daje ona między innymi szyld, wizualizację wewnętrzną i zewnętrzną, a także pomaga w wyposażeniu sklepu, czyli np. w zakupie kas, palet itp.
Jaka jest odpowiedzialność franczyzobiorcy, który jest właścicielem punktu?
Taka osoba przede wszystkim bierze pełną odpowiedzialność za paczkę od momentu przyjęcia aż do wydania jej kurierowi. Dla większego bezpieczeństwa klienci powinni kupować dodatkowe ubezpieczenie OC.
Jak wygląda kwestia reklamowania takiego punktu?
W przypadku działalności franczyzowej sprawa jest o tyle prosta, że to firma odpowiada za główną promocję. Reklamuje się ona w mediach masowego przekazu, w tym w tradycyjnych i internetowych. Poza tym firma będąca franczyzodawcą, oferując współpracę, zwykle jest już na rynku jakiś czas, cieszy się więc popularnością i zaufaniem klientów. Franczyzobiorca zaś nie zaczyna działalności biznesowej od zera.
Oprócz tego istotna jest reklama konkretnego punktu. Na stronie internetowej firmy zazwyczaj widnieje informacja o lokalizacjach. Sama strona jest odpowiednio pozycjonowana, w związku z czym potencjalni klienci bez problemu do niej dotrą. Warto jednak, aby właściciel konkretnego lokalu również zainwestował w lokalną reklamę, choć często wystarczy po prostu dobra lokalizacja i dbanie o opinie w przeglądarkach oraz na różnego rodzaju portalach.
Jakie firmy oferują franczyzę kurierską?
Na rynku sporo jest tego typu firm, które działają na zasadach współpracy franczyzowej. Jakie przykłady można wymienić?
- Ship Center – jest to sieć działająca jako pośrednik. Obsługuje ona przesyłki firm takich jak DHL, UPS, DPD, GLS, Raben, inPost, Pocztex czy Rohling Suus. Początkowy kapitał może wynosić tu od 9999 zł do 18990 zł;
- Pakersi – jest to dość znana sieć, również będąca pośrednikiem. Obsługuje przesyłki firm: DHL, Hellmann Worldwide Logistics, FedEx, InPost czy UPS. W tym przypadku licencja kosztuje około 17 tysięcy złotych;
- Furgonetka Punkt – w ramach tej sieci możliwe jest nadawanie paczek, a współpraca bazuje na systemie prowizyjnym. Co ciekawa, firma ta nie wymaga opłaty licencyjnej. Konieczny jest jedynie zakup właściwego pakietu;
- Epaka – to prawdopodobnie najbardziej znana sieć dostarczającą przesyłki zarówno na terenie całej Polski, jak i na świecie. Współpracuje ona z takimi przewoźnikami jak DPD, GLS, DHL, InPost, UPS, Ambro Logistics, Meest czy FedEx. Koszt początkowy takiej inwestycji to około 20 tysięcy złotych;
- Kurier BTL – sieć ta, podobnie jak poprzednie firmy, współpracuje ze znanymi firmami kurierskimi. Opłata licencyjna nie jest pobierana;
- LS KURIER – zasady są tu podobne jak w przypadku powyższych firm. Jak wskazuje firma, nie pobiera oni ani opłat wstępnych, ani miesięcznych;
- Globbox – ta ogólnopolska sieć ma dość duże doświadczenie w branży i współpracuje z popularnymi firmami przewozu przesyłek;
- BPS – nie są tu wymagane opłaty licencyjne, a współpraca jest prowadzona z kurierami takich firm, jak np.: FedEx, DHL, UPS, DPD, Geis, Poczta Polska, GLS czy Rohling Suus.
Oprócz tego istnieje wiele firm kurierskich prowadzących współpracę franczyzową:
- InPost – można tu otworzyć Punkt Obsługi Paczek, czyli POP. Miejsce takie musi być otwarte przez co najmniej osiem godzin, minimum do godziny 18:00;
- DHL Parcel – w ramach tej sieci można otworzyć punkt partnerski odbioru oraz nadawania przesyłek;
- GLS – w tym przypadku można zostać właścicielem ParcelShop lub po prostu dołączyć do zespołu kurierów;
- DPD Pickup – obowiązuje tu system prowizyjny, a współpraca partnerska stanowi solidną podstawę działania firmy.
Jakie są najważniejsze aspekty przy wyborze współpracy z branżą obsługującą przesyłki kurierskie?
Przede wszystkim zacznij od oceny podstaw współpracy, które zawarte będą w umowie. Jaka jest opłata początkowa, a jaka jest wysokość kosztów miesięcznych takiej współpracy? Ile środków finansowych możesz przeznaczyć na początku tej działalności, zanim zacznie ona przynosić zyski? Czy jesteś gotowy na własny biznes przy stawianych przez sieć warunkach?
Ponadto dobrze jest przemyśleć, czy dana sieć współpracuje z jak największą liczbą firm kurierskich. Wówczas o wiele łatwiej może być obsłużyć wielu klientów. Zwróć uwagę na to, jak prosperuje dana marka, czy jest znana i czy ludzie ją kojarzą. Nie każda z sieci może też chcieć uruchomić obiekty w danej miejscowości, co w dużej mierze przesądza o wyborze.
Zanim zdecydujesz się na konkretną współpracę w ramach franczyzy kurierskiej, przemyśl dobrze lokalizację. Musi być do niej łatwo dojechać, a przy tym konieczne jest, aby lokal znajdował się w pobliżu dużej liczby budynków mieszkalnych. Inaczej trudno będzie o ruch.