Opcję dołączenia do sieci franczyzowej konkretnej marki mają zarówno nowe, jak i funkcjonujące od lat punkty. Zmianę szyldu może motywować np. korzystniejsza cena zakupu paliwa czy lepiej funkcjonujący sklep. Największą siecią w Polsce jest PKN Orlen. W jej skład wchodzi 440 obiektów, zarządzanych przez 330 partnerów. Jak działa taka franczyza? Stacja paliw jest prowadzona na własny rachunek, choć pod szyldem większej marki. Franczyzobiorca może liczyć na know-how i stałe wsparcie biznesowo-sprzedażowe. Jednak nie każdy będzie czerpać identyczne zyski.
Na czym polega franczyza? Stacja paliw to dla kierowców coś więcej, niż miejsce do tankowania
Wiadomo, że cena paliwa to podstawowe kryterium wyboru dla zmotoryzowanych. Franczyza pozwala hurtowo kupować benzynę, LPG i olej napędowy na preferencyjnych warunkach. Zwykle stawki w ramach jednej sieci są takie same dla wszystkich franczyzobiorców. Aczkolwiek niektóre firmy uzależniają formułę kalkulacji od obrotów. Trzeba zatem umiejętnie wyważyć marżę, by nie odstraszać klientów, a jednocześnie maksymalizować własne zyski.
Paliwo to nie wszystko, co dostają franczyzowe stacje paliw. To, jak funkcjonuje sklep z asortymentem, ma ogromny wpływ na ostateczne przychody. Wielu kierowców potrzebuje artykułów motoryzacyjnych – od kanistrów, przez płyny eksploatacyjne, po akcesoria do odśnieżania. Dla wielu osób postój na stacji jest najlepszą okazją, by coś zjeść lub uzupełnić zapasy energii. Im dalej od dużych miast i centrów zabudowanych, tym szerszy powinien być zakres oferowanych towarów.
Warunki franczyzy. Stacje paliw na licencji muszą spełniać wymogi franczyzodawcy
Giganci paliwowi oferują swoim partnerom m.in. gotowe koncepcje strefy kawowo-restauracyjnej, reklamę i inne działania marketingowe, infrastrukturę do zarządzania stacją benzynową czy wsparcie w rekrutacji pracowników. Nowe inwestycje wspierane są zwykle poprzez doradztwo – o kontrolę procesu budowy musi zatroszczyć się właściciel. Przed podpisaniem umowy franczyzowej sprawdza się m.in.:
- zgodność lokalizacji z aktualnymi wytycznymi sieci detalicznej;
- stan prawny nieruchomości;
- potencjalny wpływ nowej stacji marki na już istniejące w mieście/regionie.
Niektóre firmy wymagają, by sprzedawać jak najwięcej paliw – małe stacje LPG praktycznie nie mają szans na franczyzę. Chyba że ich właściciele rozbudują obiekt o wymagane dystrybutory.