System franczyzowy niesie wiele korzyści zarówno dla franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. Pierwszy z nich czerpie zyski z przychodów partnera biznesowego, a drugi korzysta z gotowej nazwy, loga i know-how marki. Start takiej działalności jest zdecydowanie łatwiejszy niż organizowanie wszystkiego od zera. Własny biznes to świetna szansa na niezależność finansową i rozwój, który może przynieść wiele satysfakcji. Rynek franczyzy w Polsce jest bardzo duży i młody przedsiębiorca z pewnością znajdzie markę, którą będzie mógł dalej z sukcesem rozwijać. Sprawdź, jakie są rodzaje franczyz, a także poznaj franczyzy w Polsce.
Franczyzy w Polsce – ciekawy pomysł na biznes!
Franczyza to model biznesowy, który zyskuje coraz większą popularność. Wielu przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej w ramach franczyzy. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż takie pojęcie niesie wiele korzyści dla franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Podstawą jest wybór branży, w której ma działać przedsiębiorstwo, a także spełnienie podstawowych warunków stawianych przez markę udzielającą licencji. Na początku trzeba również wnieść pewną opłatę licencyjną, jednak koszty związane z prowadzeniem firmy na zasadach franczyzy z pewnością są mniejsze niż rozwijanie marki od samego początku. Nie da się zaprzeczyć, że system franczyzy w Polsce bardzo szybko się rozwija i prowadzenie biznesu na takich zasadach jest korzystne dla każdej ze stron.
Rodzaje franczyzy
Franczyza jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie mają swojego pomysłu na biznes i chcą maksymalnie ograniczyć ryzyko związane z wchodzeniem na rynek. Można wyróżnić kilka rodzajów franczyzy, wszystko zależy od tego, jaką cechę weźmie się pod uwagę.
Ze względu na rodzaj prowadzonej działalności:
- handlowa,
- usługowa.
Ze względu na organizację systemu:
- bezpośrednia,
- wielokrotna,
- masterfranczyza,
- przedstawicielstwo regionalne.
Jeśli planujesz działać na zasadach franczyzy, koniecznie musisz zapoznać się z warunkami umowy dotyczącej wybranej przez ciebie marki. Poszczególny zapisy mogą się nieco od siebie różnić, jednak większość umów zawiera zapisy dotyczące możliwości korzystania z nazwy, loga, know-how, a także udzielenie pomocy ze strony franczyzodawcy w kwestiach organizacyjnych.
Polska organizacja franczyzodawców
W 2000 roku powstała Polska organizacja franczyzodawców, której głównym celem jest stworzenie przyjaznego środowiska dla rozwoju rynku franczyzy w Polsce. Priorytetem jest przybliżanie przedsiębiorcom zagadnień prawnych oraz finansowych. Organizacja powstała, aby promować działalność w ramach franczyzy. Zrzesza sieci franczyzowe, które przestrzegają wszystkich zasad zawartych Europejskim Kodeksie Etyki Udzielania Franczyzy. To jednak nie wszystko, gdyż POF jest również organizatorem wielu szkoleń i innych spotkań związanych z rynkiem franczyzy w Polsce.
Potrzebujesz odpoczynku i marzy ci się wieczór spędzony przy filmie lub serialu? Odwiedź serwis Filmi i wybierz film na wieczór!
Katalog franczyz
Jeśli planujesz otworzyć działalność gospodarczą, być może warto skusić się na umowę franczyzy. W Polsce funkcjonuje wiele sieci franczyzowych. Poniżej znajdziesz kilka najpopularniejszych marek występujących w roli franczyzodawców. W wielu przypadkach warunku są bardzo korzystne dla osób planujących otworzyć własną działalność gospodarczą.
Do najpopularniejszych sieci franczyzowych w Polsce można zaliczyć między innymi następujące marki:
- Żabka – franczyzobiorca musi się przygotować poniesienie kosztów w wysokości 5000 zł wkładu własnego, opłat związanych z prowadzeniem działalności i zatrudnieniem pracowników, natomiast po stronie franczyzodawcy jest kwestia między innymi wyposażenia sklepu, dostaw towaru, najmu lokalu, opłat za prąd. To podstawowe informacje, którymi sieć stara się przekonać potencjalnych franczyzobiorców do tego, że warto razem rozwijać sieć sklepów Żabka.
- Carrefour – sieć oferuje różne modele współpracy w zależności od miasta i powierzchni sklepu, z pewnością każdy początkujący przedsiębiorca może wybrać model odpowiadający jego wizji.
- McDonald’s – sieć fast foodów, która znana jest na całym świecie, otwierając taki biznes, z pewnością nie musisz martwić się o popyt na serwowane dania.
- KFC – to również sieć fast foodów ciesząca się ogromną popularnością na całym świecie. Franczyza z pewnością może przynieść spore zyski, jednak niezależnie od wybranej marki warto dokładnie przeanalizować rynek i swoje możliwości.
- Subway – kolejna sieć serwująca szybkie dania. W tym przypadku są to między innymi kanapki, które można samodzielnie komponować. Nieco zdrowsza wersja jedzenia typu fast food, która również ma duże grono zwolenników, a biznes oparty na tym modelu może przynieść właścicielowi sukces i satysfakcję.
- Telepizza – nie da się ukryć, że pizza jest daniem uwielbianym przez wielu miłośników kuchni włoskiej. Ta rozpoznawalna sieć również może okazać się strzałem w dziesiątkę dla początkującego przedsiębiorcy, który chce rozpocząć pracę na własny rachunek, jednak nie ma pomysłu na biznes.
- Yves Rocher
- A. Blikle – znana i ceniona w Polsce marka cukiernicza. Rozpoznawalność może przyczynić się do Twojego sukcesu. Jeśli planujesz słodki biznes, współpraca z tą marką może okazać się świetnym pomysłem.
- W. Kruk – to najstarsza marka jubilerska w Polsce, w związku z tym wybierając współpracę z tą marką, możesz być pewny sukcesu.
Wymienione wyżej marki to jedne z najpopularniejszych w Polsce, które podejmują współpracę z innymi przedsiębiorcami na zasadach franczyzy. Oczywiście wymienić można również wiele innych marek z różnych branż, m.in. Dr Irena Eris, Groszek, Jean Louis David, British School, Vision Express i inne. Jedno jest pewne, każdy przedsiębiorca znajdzie branżę i markę, która pozwoli mu rozwinąć swój sklep lub usługi na podstawie sprawdzonych metod, produktów i działań marketingowych.
Sklepów franczyzowych w Polsce zdecydowanie nie brakuje, rynek rozwija się bardzo dynamicznie. Współpraca między poszczególnymi przedsiębiorcami daje duże możliwości rozwoju i osiągnięcia niezależności finansowej, więc nie ma nic dziwnego w tym, że wiele osób decyduje się na tę metodę prowadzenia działalności. Jeśli szukasz spełnienia w sferze zawodowej, lubisz nowe wyzwania, jesteś przygotowany finansowo i masz odpowiednie kompetencje, nic nie stoi na przeszkodzie, aby otworzyć swój biznes pod szyldem popularnej marki.