Prowadzenie własnego interesu nie należy do łatwych zadań, a jeszcze trudniejsze wydaje się być jego otwarcie i wypromowanie. Jest to bowiem związane nie tylko z olbrzymimi kosztami, ale też z dużym nakładem pracy. W związku z tym coraz więcej osób decyduje się na model franczyzowy, która już na starcie gwarantuje klientów ze względu na szyld marki. Najlepsza franczyza to nie tylko taka, w której sam będziesz czuł się dobrze jako przedsiębiorca, ale przede wszystkim taka, która generuje zyski. Dowiedz się więc, na czym polega ten rodzaj działalności biznesowej i w co warto zainwestować swój czas i pieniądze.
W jaki sposób działa franczyza w Polsce?
W przypadku systemu franczyzowego wszystko zaczyna się od podpisania umowy pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Na tej podstawie osoba współpracująca z dużą firmą może używać jej logo, markować się jej nazwą, a także posiąść tzw. „know-how”, czyli wiedzę o działaniu firmy, produktach, a także (w przypadku branży gastronomicznej) o przepisach itp. Cały koncept jest więc gotowy. Ponadto od franczyzodawcy otrzymuje się odpowiednią pomoc w prowadzeniu interesu, zarówno na początku, jak i w trakcie działalności. Jest to na przykład uprzywilejowana pozycja w zakupie produktów, lepsze ceny dla franczyzobiorcy czy kontakty do najlepszych dostawców. Pierwszym krokiem po podpisaniu umowy jest uiszczenie przez franczyzobiorcę opłaty licencyjnej, a przez czas prowadzenia działalności także opłaty franczyzowej.
Jakie istnieją rodzaje biznesu franczyzowego? Najlepsza franczyza
Pierwszym rodzajem jest franczyza handlowa, nazywana inaczej dystrybucyjną. Co oczywiste, polega ona na sprzedaży określonych przez firmę produktów. Podgrupą franczyzy handlowej jest depozytowa, która zakłada, że asortyment obecny w sklepie u franczyzobiorcy należy do franczyzodawcy do momentu jego kupienia przez klientów. Przykładami takiej działalności mogą być sklepy spożywcze, odzieżowe, stacje paliw czy apteki.
Inną opcją jest działalność usługowa, w ramach której franczyzobiorca uzyskuje dostęp do sposobów świadczenia usług, do przepisów czy oprogramowania technicznego. Zaliczamy do nich między innymi lokale gastronomiczne, punkty obsługi paczek czy placówki finansowo-bankowe.
Jakie koszty musi ponieść franczyzobiorca?
Istnieją tu trzy rodzaje opłat franczyzowych:
- wstępna;
- bieżąca;
- na wspólny fundusz marketingowy.
Pierwsza z nich jednorazowa i należy ją uiścić podczas zawierania umowy. Jej wysokość zależy od firmy, okresu trwania umowy czy wsparcia początkowego firmy. Bieżąca opłata zwykle jest comiesięczna i wynika z korzystania z licencji do logo czy z możliwości skorzystania przez franczyzobiorcę z pomocy oferowanej przez firmę. Z kolei wpłata na wspólny fundusz marketingowy przeznaczana jest na promowanie marki.
Poza wymienionymi kosztami często konieczne jest także wynajęcie bądź zakup lokalu, kupienie służbowego auta, zatrudnienie pracowników, opłaty za media, zakup sprzętu i mebli, a także odprowadzanie składek ZUS i podatku oraz płacenie ubezpieczenia.
Najlepsza franczyza – jaką firmę wybrać? Najpopularniejsze sieci franczyzowe
Istnieje wiele rankingów franczyz w Polsce, a każda z nich może wyglądać nieco inaczej ze względu na to, że ocenia się różne aspekty. Bez wątpienia można jednak wymienić topowe marki, które cieszą się popularnością, często są wybierane przez franczyzobiorców, a przy tym mogą generować spore zyski.
Najlepsza franczyza – przykład sieci Żabka
Na podium zdecydowanie można umieścić sieć sklepów Żabka, która działa w Polsce od wielu lat, a w wielkich miastach można spotkać ją w zasadzie na każdym rogu. Dodatkowo od jakiegoś czasu Żabka nie tylko sprzedaje, ale też oferuje szybkie jedzenie i usługi pocztowe. Koszty początkowe dla franczyzobiorcy są tu niewielkie, bo oscylują w granicach 5 tysięcy zł.
Najlepsza franczyza – przykład Carrefour
Kolejnym przykładem jest Carrefour Express, który rozwija się równie dynamicznie, choć raczej rzadko można go spotkać w małych miejscowościach. Tutaj również oferta nie ogranicza się do codziennych produktów, ponieważ w sklepach można kupić też przekąski na ciepło. Zaletą są niewielkie koszty początkowe, ponieważ firma oferuje współpracę ajencyjną, w związku z czym jest ona głównym inwestorem.
Siec McDonalds a franczyza
W zestawieniu tym nie może zabraknąć sieci restauracji McDonalds. To od niej zaczęła się w Polsce franczyza. Firma ma stabilną pozycję na rynku, imponujący marketing i przyciąga klientów. Lokalizacja nie ma tu większego znaczenia, bo restauracja zawsze przyciągnie klientów z wielu sąsiednich miejscowości. Wiąże się to niestety z wysoką opłatą początkową, która wynosi około 1,2 miliona złotych.
Epaka.pl jako franczyza
Na uwagę zasługuje też prężnie działająca firma zajmująca się obsługą paczek. Mowa o Epaka.pl. Inwestuje ona między innymi w sprzedaż internetową, a to powoduje, że klientów stale przybywa. Opłata początkowa wynosi 20 tysięcy złotych, co nie jest wygórowaną sumą.
Franczyza to rozwiązanie biznesowe, które cieszy się w Polsce, wzorem Zachodu, rosnącą popularnością. Sprawdź, jak to działa i czy to opcja dla ciebie!