Nie masz pomysłu na biznes? Zastanawiasz się, jaka branża się opłaca? Tu znajdziesz pomysły na franczyzę.

Patrycja Wroniarczyk
Rozpoczęcie własnej działalności nie należy do łatwych zadań, zwłaszcza jeśli zaczyna się od zera. Właśnie dlatego warto zainteresować się franczyzą. Nie przychodzą Ci jednak do głowy żadne pomysły na franczyzę? Sprawdź nasze propozycje.
pomysły na franczyzę

Każdy, kto chce prowadzić własny biznes, zastanawia się, od czego zacząć i na czym zarabiać. Nie jest to łatwe, ponieważ trudno jest początkowo określić, co przyniesie największe zyski i czy wkład własny nie będzie nazbyt wysoki w stosunku do prognozowanych zarobków. Jeśli chcesz znaleźć pomysł na franczyzę, zachęcamy do przeczytania dalszej części artykułu.

Sprawdź też: https://skutecznycontent.pl/haslo-reklamowe/

Czym jest franczyza? Co on oznacza dla przedsiębiorcy?

Z pewnością nie raz natknąłeś się na pojęcie „franczyza”. Jest to bardzo popularny model prowadzenia własnego biznesu, który zwalnia przedsiębiorcę z wymyślania nowych planów, tworzenia własnej marki itp. Bazuje się tu na wypracowanym przez dużą firmę koncepcie, jej zasobach. Korzysta się przy tym z wielu przywilejów, które czynią ten interes opłacalnym.

Według teorii franczyza jest określony system sprzedaży usług, towarów, technologii itd. Najistotniejsza jest tu współpraca pomiędzy stronami umowy franczyzy, czyli pomiędzy franczyzodawcą (firmą) a franczyzobiorcą (przedsiębiorcą/partnerem). Ten pierwszy udziela drugiej stronie prawa korzystania z metod i narzędzi, koncepcję działania firmy, zapewnia kwestie marketingowe, w zamian wymagając spełniania określonych w umowie obowiązków.

Franczyzobiorca ma zadanie odstępować od części zysków, a dzięki temu może korzystać z nazwy firmy, jej znaku towarowego, know-how i wielu metod biznesowych, oczywiście przy uwzględnieniu zawartych w umowie zasad.

Warto także wyjaśnić, czym jest know-how, nieodzowna część franczyzy. Stanowi on nieopatentowane pomysły i informacje, które powstały na bazie doświadczenia firmy. Charakteryzuje się m.in. tym, że jest informacją poufną, w związku z czym franczyzobiorcy nie wolno jej udostępniać osobom do tego nieuprawnionym. Kolejną kwestią jest to, że wiedza ta jest bardzo istotna dla działania całej siedzi, a bez niej trudno jest liczyć na dobre prosperowanie firmy.

Rodzaje franczyz – jaki biznes możesz wybrać?

Tak naprawdę podział franczyz na kategorie nie jest niczym skomplikowanym. Można wyróżnić dwa główne rodzaje: dystrybucyjna oraz usługowa. Pierwsza dotyczy sprzedaży różnego rodzaju towarów, w tym żywności, paliw, odzieży czy artykułów. Druga działalność związana jest z prowadzeniem lokali usługowych np. gastronomicznych, noclegowych, przewozowych czy bankowych.

Poza tym franczyzę można podzielić na: bezpośrednią, wielokrotną i master. Pierwsza jest najbardziej typowa – strony muszą podpisać umowę, zaś franczyzodawca zapewnia kontrolę, szkolenia, promocję oraz pomoc. Współpraca na zasadach wielokrotnych pozwala partnerowi na większą podmiotowość – tworzy on wiele punktów systemu, co zawarte jest w umowie. Z kolei master franchising określa szczegółowe ramy terenowe, w związku z czym przedsiębiorca może korzystać z know-how tylko w ściśle określonej przestrzeni. 

Opracuj pomysły na franczyzę

Pierwszą kwestię przed rozpoczęciem jakiejkolwiek działalności jest opracowanie szczegółowego kosztorysu, w ramach którego określisz swój budżet, który możesz przeznaczyć na początku współpracy. Jest on potrzebny, żeby w ogóle móc myśleć o otworzeniu biznesu. Następnie należy zacząć poszukiwania możliwie najbardziej wiarygodnych franczyzodawców, przy porównywaniu najważniejszych warunków współpracy z konkurencją.

Oczywiście opłacalność danego biznesu, porównywanie ofert to jedno, ale równie istotne jest to, co najbardziej interesuje przedsiębiorców. Jeśli bowiem nie będziesz czuć, że dana branża jest Ci w jakikolwiek sposób bliska, trudno będzie o motywację do działania. Przemyśl więc, czy wolisz prowadzić biznes w oparciu o sprzedaż, czy też o usługi.

Popularne franczyzy

Najbardziej rozwiniętą współpracę franczyzową bez wątpienia prowadzi McDonalds. W tym przypadku nie ma ryzyka, że restauracja się nie przyjmie i nie przyciągnie klientów. Wręcz przeciwnie – duży ruch jest niemalże pewny. W związku z tym można liczyć na spore zyski z biznesu. Niemniej problem pojawia się na początku – trzeba zainwestować co najmniej kilkaset tysięcy złotych (a nawet więcej). To z kolei wpływa, że raczej niewiele potencjalnych franczyzobiorców wybiera tę markę, gdyż nie mogą sobie oni na nią pozwolić.

Kolejna w zestawieniu jest Żabka. Nie ma osoby, która choć raz nie spotkała się z tą siecią. Sklepy te zlokalizowane są we wszystkich miastach Polski, a w tych większych są ich dziesiątki w porywach do setek. Franczyza jest tu o tyle kusząca, że początkowa inwestycja jest stosunkowo niska, a klientów nie brakuje, szczególnie jeśli lokalizacja jest dobra.

W dziedzinie usług przewozu paczek prym wiedzie Epaka.pl. Ta firma zrzesza wielu franczyzobiorców. Koszty początkowe franczyzy są niskie, nie jest wymagany też duży i dobrze wyposażony lokal, w przeciwieństwie do restauracji czy marketów.

Popularnością cieszą się też sklepu monopolowe Al Capone, które zlokalizowane są przede wszystkim w południowej Polsce. Próg wejścia jest dość niska, co zachęca do wejścia we współpracę. W tej samej kategorii biznesu znajdziesz też sieć sklepów alkoholowych Duży Ben, która rozwija się we wszystkich częściach Polski. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts