Każdy, kto chce prowadzić własny biznes, zastanawia się, od czego zacząć i na czym zarabiać. Nie jest to łatwe, ponieważ trudno jest początkowo określić, co przyniesie największe zyski i czy wkład własny nie będzie nazbyt wysoki w stosunku do prognozowanych zarobków. Jeśli chcesz znaleźć pomysł na franczyzę, zachęcamy do przeczytania dalszej części artykułu.
Sprawdź też: https://skutecznycontent.pl/haslo-reklamowe/
Czym jest franczyza? Co on oznacza dla przedsiębiorcy?
Z pewnością nie raz natknąłeś się na pojęcie „franczyza”. Jest to bardzo popularny model prowadzenia własnego biznesu, który zwalnia przedsiębiorcę z wymyślania nowych planów, tworzenia własnej marki itp. Bazuje się tu na wypracowanym przez dużą firmę koncepcie, jej zasobach. Korzysta się przy tym z wielu przywilejów, które czynią ten interes opłacalnym.
Według teorii franczyza jest określony system sprzedaży usług, towarów, technologii itd. Najistotniejsza jest tu współpraca pomiędzy stronami umowy franczyzy, czyli pomiędzy franczyzodawcą (firmą) a franczyzobiorcą (przedsiębiorcą/partnerem). Ten pierwszy udziela drugiej stronie prawa korzystania z metod i narzędzi, koncepcję działania firmy, zapewnia kwestie marketingowe, w zamian wymagając spełniania określonych w umowie obowiązków.
Franczyzobiorca ma zadanie odstępować od części zysków, a dzięki temu może korzystać z nazwy firmy, jej znaku towarowego, know-how i wielu metod biznesowych, oczywiście przy uwzględnieniu zawartych w umowie zasad.
Warto także wyjaśnić, czym jest know-how, nieodzowna część franczyzy. Stanowi on nieopatentowane pomysły i informacje, które powstały na bazie doświadczenia firmy. Charakteryzuje się m.in. tym, że jest informacją poufną, w związku z czym franczyzobiorcy nie wolno jej udostępniać osobom do tego nieuprawnionym. Kolejną kwestią jest to, że wiedza ta jest bardzo istotna dla działania całej siedzi, a bez niej trudno jest liczyć na dobre prosperowanie firmy.
Rodzaje franczyz – jaki biznes możesz wybrać?
Tak naprawdę podział franczyz na kategorie nie jest niczym skomplikowanym. Można wyróżnić dwa główne rodzaje: dystrybucyjna oraz usługowa. Pierwsza dotyczy sprzedaży różnego rodzaju towarów, w tym żywności, paliw, odzieży czy artykułów. Druga działalność związana jest z prowadzeniem lokali usługowych np. gastronomicznych, noclegowych, przewozowych czy bankowych.
Poza tym franczyzę można podzielić na: bezpośrednią, wielokrotną i master. Pierwsza jest najbardziej typowa – strony muszą podpisać umowę, zaś franczyzodawca zapewnia kontrolę, szkolenia, promocję oraz pomoc. Współpraca na zasadach wielokrotnych pozwala partnerowi na większą podmiotowość – tworzy on wiele punktów systemu, co zawarte jest w umowie. Z kolei master franchising określa szczegółowe ramy terenowe, w związku z czym przedsiębiorca może korzystać z know-how tylko w ściśle określonej przestrzeni.
Opracuj pomysły na franczyzę
Pierwszą kwestię przed rozpoczęciem jakiejkolwiek działalności jest opracowanie szczegółowego kosztorysu, w ramach którego określisz swój budżet, który możesz przeznaczyć na początku współpracy. Jest on potrzebny, żeby w ogóle móc myśleć o otworzeniu biznesu. Następnie należy zacząć poszukiwania możliwie najbardziej wiarygodnych franczyzodawców, przy porównywaniu najważniejszych warunków współpracy z konkurencją.
Oczywiście opłacalność danego biznesu, porównywanie ofert to jedno, ale równie istotne jest to, co najbardziej interesuje przedsiębiorców. Jeśli bowiem nie będziesz czuć, że dana branża jest Ci w jakikolwiek sposób bliska, trudno będzie o motywację do działania. Przemyśl więc, czy wolisz prowadzić biznes w oparciu o sprzedaż, czy też o usługi.
Popularne franczyzy
Najbardziej rozwiniętą współpracę franczyzową bez wątpienia prowadzi McDonalds. W tym przypadku nie ma ryzyka, że restauracja się nie przyjmie i nie przyciągnie klientów. Wręcz przeciwnie – duży ruch jest niemalże pewny. W związku z tym można liczyć na spore zyski z biznesu. Niemniej problem pojawia się na początku – trzeba zainwestować co najmniej kilkaset tysięcy złotych (a nawet więcej). To z kolei wpływa, że raczej niewiele potencjalnych franczyzobiorców wybiera tę markę, gdyż nie mogą sobie oni na nią pozwolić.
Kolejna w zestawieniu jest Żabka. Nie ma osoby, która choć raz nie spotkała się z tą siecią. Sklepy te zlokalizowane są we wszystkich miastach Polski, a w tych większych są ich dziesiątki w porywach do setek. Franczyza jest tu o tyle kusząca, że początkowa inwestycja jest stosunkowo niska, a klientów nie brakuje, szczególnie jeśli lokalizacja jest dobra.
W dziedzinie usług przewozu paczek prym wiedzie Epaka.pl. Ta firma zrzesza wielu franczyzobiorców. Koszty początkowe franczyzy są niskie, nie jest wymagany też duży i dobrze wyposażony lokal, w przeciwieństwie do restauracji czy marketów.
Popularnością cieszą się też sklepu monopolowe Al Capone, które zlokalizowane są przede wszystkim w południowej Polsce. Próg wejścia jest dość niska, co zachęca do wejścia we współpracę. W tej samej kategorii biznesu znajdziesz też sieć sklepów alkoholowych Duży Ben, która rozwija się we wszystkich częściach Polski.