Wielu początkujących przedsiębiorców jest zainteresowanych prowadzeniem własnego biznesu w formie franczyzy. To atrakcyjna opcja, ponieważ nie wymaga wielkich nakładów finansowych i jest stosunkowo pewna, ponieważ właściciel korzysta z rozpoznawalności silnej marki. Co warto wiedzieć o firmie Dino? Franczyza – czy warto w nią inwestować?
Franczyza jako model biznesowy – definicja
Franczyza jest formą prowadzenia biznesu, w której dwa niezależne od siebie przedsiębiorstwa czerpią obustronne korzyści. Umowa franczyzowa łączy franczyzodawcę z franczyzobiorcą. Ten pierwszy udostępnia drugiemu firmowe know-how, logo marki, dostęp do produktów i usług, a także wspiera go szkoleniami i marketingiem. W zamian franczyzobiorca jest zobowiązany do regularnego płacenia prowizji franczyzodawcy. Na początek często wymagany jest wkład własny. Często przed podpisaniem umowy, firma sprawdza przedsiębiorcę w zakresie jego możliwości finansowych, zdolności sprzedażowych i umiejętności zarządzania zespołem.
Plusy i minusy posiadania własnego sklepu franczyzowego
Bez wątpienia otwarcie własnego sklepu na zasadzie franczyzy jest łatwiejsze niż tworzenie marki od nowa. Początkującemu właścicielowi biznesu ciężko konkurować z tak wielkimi markami jak Lidl, Auchan, Biedronka czy Żabka. Z tego powodu warto zainteresować się otwarciem biznesu na zasadzie franczyzy. Możliwość korzystania z wiedzy silnych marek oraz wykorzystywania ich logo, reklamy i zasięgu sprawia, że prowadzenie takiej działalności jest zdecydowanie łatwiejsze i korzystniejsze. Jednakże wiąże się to z regularnymi opłatami i odpowiedzialnością, z którą nie każdy może dać sobie radę. Franczyzodawcy również w głównej mierze zależy na rozwoju sieci, a nie twojej wolności finansowej i ogromnych zarobkach.
Czy istnieje w Dino franczyza?
W przypadku sieci Dino franczyza jest sprawą skomplikowaną. Spółka Dino Polska była właścicielem kilku sklepów działających na zasadzie franczyzy kilka lat temu. Jednakże na ten moment grupa Dino nie prowadzi tradycyjnego modelu franczyzowego. Aktualnie Dino Polska S.A. działa w zgodzie z zasadą „własne grunty, własne budynki, własne sklepy”. W efekcie nie istnieje techniczna możliwość zarządzania własnym sklepem polskiej firmy. Jednakże sieć supermarketów stale się rozwija i potrzebuje terenów na budowę nowych placówek. Możesz wynająć lub sprzedać jej swoją działkę, na przykład na wsi.
Jaki przychód można osiągnąć, prowadząc własny sklep w modelu franczyzowym?
Franczyza, podobnie jak własna działalność gospodarcza, pozwala na generowanie nieograniczonych przychodów. Jednakże trzeba mieć na uwadze, że przychód to nie dochód. Trzeba opłacić pracowników, podatki, ewentualny wynajem lokalu i prowizję dla franczyzodawcy. Z tego powodu na franczyzie można zarabiać bardzo dobre pieniądze, ale trzeba pamiętać, że tego typu działalność niesie ze sobą również dodatkowe koszta. Trzeba mieć odpowiednie finanse na wkład własny, opłatę licencji i miesięczne należności dla franczyzodawcy. Do tego przedsiębiorca jest zobowiązany płacić podatki i składki ubezpieczeniowe dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Spółka Dino Polska poszukuje gruntów pod sklepy – idealny moment na inwestycję
Potęgę marki Dino Polska s.a można zauważyć na dynamice ich rozwoju terytorialnego w naszym kraju. W 2010 roku sieć liczyła 111 sklepów, które znajdowały się głównie w zachodniej części kraju. W 2021 roku w Polsce znajdowało się już 1815 sklepów w 15 województwach. Firma nadal pragnie się rozwijać i w tym celu inwestuje w nowe tereny (również w województwie podkarpackim, w którym nie znajduje się jeszcze żaden market sieci Dino). Franczyza więc nie wchodzi w grę, ale jeśli jesteś właścicielem działki, która spełnia warunki spółki, możesz ją wynająć lub sprzedać. W tym celu należy skontaktować się z przedstawicielem firmy.
Dlaczego sieć Dino nie oferuje tradycyjnej franczyzy?
Swego czasu marka Dino franczyzę oferowała na kilku zasadach. Jednak problemy związane z przejęciem 12 sklepów przez część mienia spółki Domex-Kuśnierek spowodowały wycofanie się z tego modelu biznesowego. Wszystko ze względu na nieprawidłowości i problemy, które doprowadziły do poważnych kosztów i problemów – transakcję zawarto bez zgody UOKIK. W ostateczności skutkowało to karą finansową nałożoną na sieć (100 tysięcy złotych).
Komunikat prasowy UOKIK w sprawie franczyzy
„21 grudnia ubiegłego roku właściciel Dino zgłosił do UOKiK zamiar nabycia części mienia należącego do Domex-Kuśnierek – 12 sklepów. We wniosku spółka poinformowała, że przewidziała trzy etapy tej transakcji: nabycie nieruchomości, wynajęcie jej spółce Domex-Kuśnierek oraz po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK przejęcie materialnych i niematerialnych składników tych sklepów”.
Co ciekawe, urząd stwierdził, że już w dniu złożenia wniosku firma Dino posiadała aż 12 placówek prowadzonych przez Domex-Kuśnierek w formie najmu. Znajdowały się one w Rudnej, Siedlcu, Grębocicach, Nowym Miasteczku, Koźminku, Osiecznej, Gołaszynie, Prusicach, Krzywiniu, Żerkowie, Lipnie i Jutrosinie. Spółka Dino Polska zakupiła te sklepy bez zgody organu antymonopolowego. Urząd ukarał firmę grzywną w wysokości 100 000 złotych.
Jak widać w przypadku sieci Dino, franczyza nie zawsze jest możliwa. Polska sieć sklepów próbowała nawiązać współpracę na zasadzie franczyzy, ale przez nieprawidłowości poskutkowało to karą. Jednakże dynamiczny rozwój nie wyklucza powrotu do franczyzowego modelu biznesowego w przyszłości. Firma pragnie stać się topową siecią w Polsce, więc wszystko jest możliwe, a ze względu na fakt, że Dino jest polską spółką, warto ją wspierać i śledzić!